Debatt

Skyll inte missförhållanden på vårdpersonalen!

Magnus Forsberg.

I grunden arbetar väldigt många av oss läkare oerhört hårt och många gånger långt fler timmar än 40 timmar i veckan, detta på arbetstider som många andra yrkesgrupper aldrig skulle acceptera.

När våra arbetsgivare kan förlägga arbetstiden mellan 07-21 utan extra ersättning för arbetstagaren säger det egentligen allt om hur våra villkor egentligen ser ut. Visst jobbar man inom andra yrken på obekväma arbetstider ibland. Att andra arbetstagare däremot skulle sätta sig i en situation där de på regelbunden basis skulle arbeta under de extrema former av stress och ansvar som arbetet på exempelvis fredagskvällar på en akutmottagning innebär och utan att få en krona extra eller annan kompensation i form av ledighet får ses som en utopi.

Sedan kan ni ju våra politiker ställa sig frågan om det är rätt att de som sitter i kassan på den lokala mataffären skall ha dubbelt betalt på helger medan läkare som efter minst 5,5 års utbildning är schemalagda på helger och nätter när vanliga människor är lediga och umgås med familj och vänner inte skall ha bättre betalt? Självklart är det så att arbetar man på obekväma arbetstider skall man också ha skälig ersättning utifrån ansvar och utbildning för detta och då är dubbel ersättning det minsta man kan begära.

Om det inte skulle utgå något extra betalt för att arbeta obekväma arbetstider hur tror våra politiker att samhället skulle fungera? Vem skulle söka ett arbete där man jobbar på tider som ingen annan gör, är borta från familjen och missar möjligheter att umgås med släkt och vänner utan att få möjligheten till extra ersättning eller ledighet? Den personen finns knappast! Istället skulle det bli långt färre som jobbar i vården och landstingen skulle ställas inför en betydligt tuffare situation.

Den journalistiska nivån och reaktionen från vissa politiker är under all kritik. Ledsamt dåligt pålästa och sensationssökande. Jouravtalet för läkare är inte problemet. Problemet ligger i på vilket sätt som vården fungerar i Sverige i stort. Det behövs en reform av primärvården men också en förändring i hur landstingen och regionerna fungerar som arbetsgivare för alla sina anställda.

Skall vi istället införa högre löner och ta bort jouravtalet helt? Våra amerikanska kollegor är kända för att arbeta långa pass, skulle det vara lösningen? Den ekonomiska ersättningen för läkare i USA, beroende på specialitet, ligger enligt Medscape mellan 1 660 000 till nästan 3 700 000 kronor/årligen. Vilket landsting skulle ha råd att betala dessa löner till sina anställda? Vad skulle det göra med landstingens ekonomi? Skulle alla läkare i Sverige vilja arbeta fler timmar?

Nej den svenska modellen är en väldigt billig lösning, till och med en väl billig lösning för någon med den mycket långa utbildning och övergripande ansvar som läkare har. Läkare är människor som väljer att vara borta från de människor som står dem nära för att istället hjälpa andra människor som är svårt sjuka och i behov av det finns människor på plats dygnet runt som kan hjälpa dem. För detta val skall en rimlig ersättning utgå. Allt annat är oacceptabelt.

Magnus Forsberg
Leg. Läkare

Vill du debattera? Skicka ditt inlägg till debatt@sjukhuslakaren.se