”En chef ska inte vara en härskare”
Hon är chefen som har Stockholms nöjdaste läkare. Hennes filosofi är att släppa fram medarbetarna och inte ställa sig själv i fokus.
– Alla våra medarbetare har massor av goda idéer. Som chef gäller det att ta vara på dem och låta glödlamporna glöda, inte släcka dem.
Inga-Lill Andersson döljer inte att hon är otroligt stolt och glad att just hennes klinik hamnade i topp i läkarnas nöjdhetsliga.
För det har inte alltid varit så bra på specialistmottagningarna på Norrtälje sjukhus. Det har funnits tider då de nu populära mottagningarna haft svårigheter att rekrytera specialistläkare.
– Så här små mottagningar är väldigt sårbara, menar Inga-Lill Anderssson.
På frågan vad som vänt utvecklingen och vad framgångsreceptet är svarar hon:
– Det började med en kris 2003 då sjukhuset var nedläggningshotat. Det gjorde att alla tvingades att arbeta för samma sak; Att sjukhuset skulle få vara kvar och att vi skulle göra vårt bästa för invånarna i Norrtälje. Plöstsligt blev vi en familj som arbetade mot samma mål.
Men kriser är ingen garanti för framgång. Många krisföretag har gått under på grund av fortsatt dåligt ledarskap och motsättningar eller på grund av att verksamheten inte kunnat klara de behov som finns, så det måste finnas fler orsaker till trivseln på specialistläkarmottagningarna på Norrtälje sjukhus.
– Då är det nog att vi inte har några gränser och att inget uppdrag är omöjligt, säger Inga-Lill Andersson.
– Vi jobbar prestigelöst gentemot varandra och sätter patienten i fokus. Vi gör de insatser som behövs och låter inte pengarna styra. Ett exempel är det sårvårdsprojekt som hudmottagningen startat där vi samarbetar och utbildar personal inom TioHundra AB.
Att tänka gränslöst är en filosofi som Inga-Lill Andersson tillämpar i alla sammanhang.
– Jag har inget emot att våra doktorer arbetar även på annat håll. Det tillför oss kunskap utifrån. Alla tjänar på att läkarna får variation och mår bra.
Hon tvekar inte heller att låna ut medarbetare till andra sjukhus periodvis om så skulle vara nödvändigt.
– Problemet på många stora sjukhus är att man inte uppskattas för det arbete man utför och då kommer missnöjet som ett brev på posten, menar Inga-Lill Andersson.
Tydliga uppdrag, att rekrytera personal där personkemin stämmer och att cheferna är positiva är andra viktiga faktorer för att få en bra arbetsmiljö, menar hon.
Inga-Lill Andersson ansvarar för barnmedicinsk mottagning, skolhälsovården, barnavårdcentralen, ungdomsmottagningen, barnmorskemottagningarna och Familjecenter inom TioHundra AB.