Blodgivningskampanj utan ABO
En internationell blodgivningskampanj inleds nu där bokstäverna ABO tas bort ur kända logotyper. Detta för att uppmärksamma att antalet blodgivare i världen sjunker.
I den svenska sjukvården går det åt en blodpåse per minut. För att fästa uppmärksamhet på hur viktig blodgivarna är för sjukvården har de svenska blodcentralerna tillsammans med blodorganisationer i 20 andra länder startat kampanjen Missing Type, där A, B och O, det vill säga blodgruppsbeteckningarna, tas bort ur kända logotyper världen över. I Sverige har till exempel Aftonbladet plockat bort bokstäverna ur sin logotyp.
En undersökning som gjorts inför kampanjen visar att antalet blodgivare minskat med nära en tredjedel i 18 länder under de senaste 10 åren.
I Sverige fanns 411 622 registrerade blodgivare år 2005, men 2015 hade antalet minskat till 340 506, en nedgång med drygt 17 procent. Dock har antalet nyanmälda blodgivare ökat i Sverige under de senaste åren, vilket kan ses som en positiv utveckling.