”Beklämmande att sjuka barn ger sämre lön”

Föräldrar som är hemma för vård av sjukt barn riskerar en sämre löneutveckling, visar en ny undersökning från utvärderingsinstitutet IFAU. Mest inverkar det på männens lön.
– Det är illavarslande resultat, men jag är rädd att kvinnor drabbas mer generellt, säger Emma Spak, ordförande i Sylf.

Sambandet mellan ett större uttag av vab-dagar och lägre lön är signifikant både bland kvinnor och män, enligt rapporten från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU.

– Det gäller även om man tar hänsyn till dem som skulle ha haft låg lön ändå och som kanske inte är så intresserade av sina jobb, säger Katarina Boye, utredare vid IFAU och författare till rapporten, till Sjukhusläkaren.

Men trots att kvinnor, oavsett inkomst, sektor och utbildning, tog ut nästan dubbelt så många vab-dagar så var det på männens löneutveckling som antalet vab-dagar hade störst effekt.

Den förklaring som Katarina Boye lyfter fram som mest trolig är att kvinnor förväntas ta ett större ansvar för hem och barn; deras frånvaro från jobbet tolkas därför inte som bristande engagemang för jobbet. Medan förväntningarna på männen är det omvända, enligt den teorin.

– Skulle män ta ut mer vab-dagar än de gör skulle den inställningen förmodligen försvagas, tror Katarina Boye.

Emma Spak, ordförande i Sylf

Emma Spak, ordförande för Sveriges yngre läkares förening, Sylf, tycker att undersökningen är viktig på flera sätt och betecknar resultatet som ”illavarslande”.

– Att man vabbar ska inte göra att man markeras som en underpresterande arbetstagare, det har man skyddad rätt att göra, säger hon.

Det faktum att kvinnor tappar mycket i löneutveckling vid första barnet trots att det är en lagstadgad rättighet, är belagt sedan tidigare, påpekar hon.

– Ger vabbande inte någon större effekt på kvinnornas löneutveckling, är jag rädd att det visar att kvinnor drabbas på ett generellt plan, oavsett om de vabbar eller inte. Det här är väldigt viktiga frågor för oss som facklig organisation.

Höginkomsttagare är mindre benägna att ta ut vab-dagar, enligt en tidigare studie som Katarina Boye gjort. Det kan antingen bero på att de förlorar mer pengar samt har mer krävande jobb som det är svårare att vara ledig ifrån, förklarar hon, eller omvänt, att de har större flexibilitet och kan jobba hemifrån med sjukt barn. Ett slags dolt vabbande.

Läkare som jobbar kliniskt kan inte vara särskilt flexibla, konstaterar Emma Spak.

– Men på en del arbetsplatser kan man ta timmarna från sin jourkompensation när man vabbar, på andra arbetsplatser är man stenhård på att man måste ta vab-dagar.

David Svaninger, ST-läkare och pappa

David Svaninger är ST-läkare inom allmänmedicin och har två barn på 2 och snart 5 år. Han vabbar när barnen är sjuka.

– Det är inte så att man vabbar glatt, det sitter långt inne, det är svårt med lojaliteten mot kollegerna och patienterna. Jag och min fru vabbar varannan dag när något av barnen är sjuk men har överenskommelsen att hon försöker ta första dagen eftersom hon har ett mer flexibelt jobb.

Har det påverkat din löneutveckling?

– Nej det har det inte gjort. Jag skulle inte stanna på en arbetsplats där det inte finns utrymme för vab eller där vab skulle ge negativa konsekvenser på karriären.

Vad tycker du om rapportens slutsatser?

– Om det stämmer är det direkt beklämmande att det 2015 ska yttra sig i löneskillnader att vabba. Det är ren och skär bestraffning av individer som vill leva modernt och jämställt och ta det ansvar som förväntas av en förälder, säger David Svaninger.