”Bara en tidsfråga innan Sverige drabbas av en svår tågolycka”
Brist på personal som kan skyddsjorda har visat sig vara en svag punkt vid tågolyckor. Professor Ulf Björnstig vid Katastrofmedicinskt centrum i Umeå har en ny studie på gång som ska granska hur resenärer skadas vid tågolyckor och hur man effektivast tar hand om de skadade.
Vid en stor övning på bangården i Norrköping så sent som för drygt ett år sedan där en svår olycka simulerats fick ”de skadade” ligga cirka en timme innan man kunde nå fram till dem eftersom det rådde förvirring om vem som kunde stänga av elen och skyddsjorda området, berättar Ulf Björnstig.
– Sprickbildningar i hjulen som förekom vid tågkatastrofen i Eschede. i södra Tyskland, 1998, är en orsak till tågkrascher som gör att tågen spårar ur i hög hastighet, berättar Ulf Björnstig.
De X2000 tåg som används i Sverige påminner mycket om de tyska ICE-tågen som krossades vid olyckan.
Ulf Björnstig menar att det bara är en tidsfråga innan Sverige får en svår tågolycka liknande den som skedde i Eschede.
Den svåraste tågolyckan i modern tid hittills i Sverige inträffade utanför Lerum, fyra mil från Göteborg, 1987 då nio personer dog och 130 skadades.
Ulf Björnstig är mycket kritisk till vad som skedde i somras när ett fullsatt 2000 tåg blev stillastående i värsta sommarvärmen mellan Stockholm och Södertälje. Trots att flera passagerare höll på att kollapsa hindrades de från att lämna tåget som saknade både vatten och mat och som snabbt blev mycket varmy när fläktsystemet lade av.
– Det här visar hur viktigt det är att vara beredd på olika scenarier och att alla vet vem som har ansvar för vad som sker, säger han.
– Det är skandal att man inte kan greja en sådan här sak i Stockholm där alla resurser finns, säger Ulf Björnstig.
Det inträffade kommer att ingå som del i det doktorandarbete som pågår och beräknas vara klart om tre år. Flera svåra tågolyckor runt om i världen ingår i studien.
– Vi inväntar inte att studien blir klar. Redan i oktober startar vi kurser i tung tågräddning i samarbete med MSB, Myndigheten för samhällskydd och beredskap. De instruktörer som redan tränat räddning av skadade vid bussolyckor blir de första att erbjudas utbildning, berättar Ulf Björnstig.
Information om kurserna finns på KcKM, Umeås hemsida under kursprogram. Kunskapssammanställningar om busskrascher och tågkrascher finns också där.