Både staten och SKL slår ifrån sig ansvaret att informera patienterna

På Regeringskansliet menar man att landstingen är ansvariga och på SKL, Sveriges Kommuner och Landsting hänvisar Göran Stiernstedt, chef för avdelningen för vård och omsorg till att SKL är en intresseorganisation och några önskemål om att öka informationen om EU-vård inte kommit från medlemmarna.

Men på socialdepartementet är man tydlig med var ansvaret för patientinformationen ligger.

– Landstingen är ansvariga för att informera patienterna om deras rättigheter. Det svarar Tobias Nilsson, (kd) politiskt sakkunnig hos socialminister Göran Hägglund, på frågan om vem som är skyldig att informera patienterna om deras rättigheter till sjukvård inom EU.

Sjukhusläkaren har förgäves sökt Landstingsförbundets ordförande Anders Knape (m) för att få besked om vilka ambitioner man har som intresseorganisation när det gäller att informera om svenska patienters rätt till vård inom EU.

På landstingen hemsidor saknas helt information om patienternas rättigheter till vård i annat EU-land samtidigt som socialdepartementet hänvisar allt ansvar för information till dem.

– Det här är frågor som landstingen själva har ansvar för, säger Tobias Nilsson.

Men han säger sig också förstå att intresset inte är så stort med tanke på att landstingen vill att regeringen inför krav på förhandsbesked om möjligheterna till vård i annat land. Något som regeringen dock valt att inte göra.

Men Tobias Nilsson tror inte att andelen patienter som reser utomlands för att få sjukvård skulle bli särskilt stort även om informationen om möjligheterna vore bättre.

– De flesta patienter är gamla och multisjuka och vill inte ens åka till ett sjukhus i ett annat landsting för att slippa operationsköerna, säger han.

På Socialdepartementet finns i dag tankar på att låta Sjukvårdupplysningen också svara på icke-medicinska frågor om patienters rättigheter till vård, exempelvis när det gäller vårdgaranti och vårdval. Tobias Nilsson menar att rätten till sjukvård inom EU också skulle kunna passa in här.

Informationen som finns på SKL:s hemsida i dag om svenska patienters möjligheter till vård i annat EU-land är både svårtolkad och missvisande. Varför talar ni inte om vad som gäller för patienterna i Sverige rakt upp och ned i stället?

– Informationen riktar sig i första hand till våra medlemmar, inte till patienter, säger Erik Svanfeldt som handlägger EU-frågor vid SKL.

Han medger att informationen kunde vara tydligare och uppger att han ska se över texten. Men han betonar att avsikten med informationen är att hålla kommuner och landsting informerade om vad sker i EG-domstolen, inte patienterna.

Men landstingen ska väl också ha korrekt och tydlig information så att de kan informera sin personal och sina patienter vad som gäller?

– Informationen kan säkert bli tydligare. Men det handlar inte om någon medveten felaktig information, säger Erik Svanfeldt.