ADMINISTRATION

Arbete pågår – men svårt med exakt tidsplan

Sjukhuset arbetar intensivt med frågan, men någon exakt tidsplan för när den icke patientnära administrationen kan stoppas är ännu inte fastlagd. Arbetet måste först förankras och diskuteras i verksamheterna, meddelar HR-chefen Maria Aleniusson.

Just nu genomförs åtgärder för att minska antalet administrativa tjänster på Sahlgrenska och man ser även över möjligheten att överföra viss administrativ personal till den patientnära vården. Konferenser, kurser och planeringsdagar förskjuts och ställs in, även om man anser att det finns ett visst uppdämt behov efter pandemin. Arbete pågår också för att identifiera administrativa rutiner och projekt som kan stoppas permanent, berättar Maria Aleniusson.

Maria Aleniusson, HR-chefFOTO: Ines Sebalj, SU 

– Samtidigt är det långsiktiga arbetet viktigast. Vi kan inte bara ta bort tjänster och ha arbetsuppgifterna kvar. Det handlar om att identifiera administrativa arbetsuppgifter som kan förenklas eller i bästa fall tas bort. Och det är ett arbete som behöver förankras och diskuteras i verksamheterna, säger hon.

Den stora utmaningen är att vidta åtgärder som minskar kostnaderna men samtidigt, i minsta möjliga mån, har negativ påverkan på tillgängligheten och sjukhusets förmåga att producera vård, berättar Maria Aleniusson.

– Tydligt är att det även krävs andra effektiviseringar inom alla områden för att klara en verksamhet och ekonomi i balans – till exempel fortsatt arbete med kloka kliniska val, sänkta IT-kostnader, optimerad bemanning och så vidare. Sahlgrenska Universitetsjukhus har som övriga sjukhusförvaltningar i regionen stora utmaningar vad det gäller ekonomin.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera