Nyhetsarkiv

– Vårdgarantin tränger ut patienter som behöver återbesök

Förslaget att införa sanktioner mot kliniker som inte lever upp till vårdgarantin är inte ett kreativt sätt att lösa svårigheter. Det menar Sol-Britt Lonne Rahm, ordförande för Karolinska sjukhusets läkarförening.

– Vi sitter ständigt och tittar över våra väntelistor och gör allt vad vi kan för att inte patienter ska behöva vänta. Att införa böter löser inga som helst problem. I Stockholm gäller en månads väntan för nybesök. Men hanteringen av remisser kan ta tid, och i värsta fall hamnar den hos oss när det endast är fyra dagar kvar på månaden. Det som händer är att remissen skickas tillbaka till primärvården för ett nytt datum.

E-remisser

I vår ska e-remisser införas inom landstinget, och det hoppas man ska påskynda remisshanteringen.

– Det krävs verkligen välutvecklade remissystem och vi vet av erfarenhet att det tar tid innan sådana här system verkligen fungerar. Men visst, det är ju alltid bra om remisshanteringen kan förbättras, säger Sol-Britt Lonne Rahm.

Det största problemet, menar hon, är omhändertagandet av kroniker och svårt sjuka patienter. I dag ska nybesök prioriteras för att uppnå kraven i den lagstadgade vårdgarantin.

– Vi ska inte längre sätta upp patienter på återbesökslistan som själva kan ta kontakt med sjukvården om de anser sig vara i behov av ett återbesök. Men det som händer är att när väl patienterna hör av sig så finns sällan tider kvar. Den besökskvot vi har på kliniken är redan uppbokad av nybesök. Situationen är besvärlig, och vi vet inte riktigt hur vi ska hantera detta. Vi kan inte trolla med knäna, det krävs extra åtgärder och resurser för att vi ska kunna ta hand om alla patienter, säger Sol-Britt Lonne Rahm.

Garanti även för återbesök

Hon skulle önska att det fanns en garanti även för återbesöken. Och hon ställer sig också frågan hur randande ST-läkare ska kunna få en kvalificerad utbildning om de bara får träffa nybesökspatienter?

Förslaget att utvidga vårdvalet och utöka antalet öppenvårdsspecialiteter som ett svar att lösa tillgänglighetsproblemen väcker många frågor, menar Sol-Britt Lonne Rahm.

– Vilka ska ta emot patienterna? Det krävs ju att det finns en tillgång på specialister. Många av mina patienter till exempel har idag väldigt svårt att få tid hos en hudspecialist. Varifrån ska alla läkare tas till en utökning av vårdvalsreformen?
Ett stort problem i sjukvården är att läkare tvingas göra så mycket annat än att bedöma patienter.

– Jag tror vi måste jobba på en mycket bredare front. Ett stort problem är att det fattas så många sekreterare och undersköterskor som skulle kunna avlasta läkarna. Det handlar inte att de ska ”serva” läkare som det så fult heter, det handlar om att hjälpas åt så att patientflödet blir effektivare. Vinnarna blir patienterna, säger Sol-Britt Lonne Rahm.

Analyser, reportage, debatt och nyheter från sjukhusvärlden Vi ser till att hålla dig i händelsernas centrum

GDPR

Sjukhusläkaren

Nyheter, debatter & reportage från sjukhusvärlden

Prenumerera