Vårdplatsbristen skapar fler konflikter bland personalen

Den tuffa arbetssituation och ökade stressen som vårdplatsbristen för med sig har lett till fler konflikter och sjukskrivningar i Uppsala. Läget är så pressat att Anna Rask-Andersen, ordförande för Sjukhusläkarna Uppsala län, kallar det katastrofalt.

Läs fler artiklar i serien Sommarfrågan

Vilka är de viktigaste frågorna hos er lokalt just nu?

– Bristen på vårdplatser, både den dåliga arbetsmiljö som det skapar och de katastrofala följder som vårdplatsbristen får för patientsäkerheten. Sjukhusledningen har som målbild att ha lika många vårdplatser som förra året, men vi har inte fått någon information om att man lyckats rekrytera tillräckligt med sjuksköterskor än.

Hur har 2017 varit hittills jämfört med tidigare år gällande det fackliga arbetet?

– Det har varit många fler medlemmar som farit illa i olika konflikter än tidigare. Vi i facket har haft betydligt fler personärenden och det handlar om att det tuffare klimatet, arbetsbelastningen och den ökade stressen gör att folk lättare blir osams. Det gör också att man inte orkar med de påfrestningar som finns i livet utanför jobbet. Vi kan också se att långtidssjukskrivningarna, på 60 dagar eller mer, har ökat med 23 procent bland läkarna från 2015 till 2016. Det är katastrofalt mycket. Och allra mest har det ökat bland de som inte är legitimerade.

Vad hoppas du för framtiden lokalt hos er?

– Jag hoppas på att vi kan öppna fler vårdplatser och att ledningen lyssnar mer på både läkarkåren och oss fackliga representanter.