Pris för avslöjande om oskuldskontroller

TV4-programmet Kalla Faktas avslöjande om att oskuldskontroller utförs på svenska vårdcentraler belönades med en silverplacering i det prestigfyllda tv-journalistikpriset New York Festivals.

– Jag är väldigt glad och stolt. Priset bidrar till att uppmärksamma orättvisor i sjukvården och belysa vad de här utsatta kvinnorna får gå igenom, säger reportern Per Hermanrud till TV4 efter att han tagit emot priset.

Det var hösten 2015 som Kalla fakta avslöjade att det finns läkare på vårdcentraler i landet som är villiga att utföra så kallade oskuldskontroller, som saknar både vetenskaplig eller etisk förankring. Granskningen fick genomslag genom tidningar som The Daily Mail och The Independent och sedan vidare ut i Europa och även till länder som Kina, Pakistan, Indien, Egypten, Förenade Arabemiraten, Uruguay, Jamaica och USA, skriver TV4.

Kalla faktas reportage visade också på att Sverige saknar ett tydligt förbud mot oskuldskontroller. Två av de läkare som avslöjades har sedan dess fått sluta sina jobb, och Läkaresällskapets etiska delegation har skärpt riktlinjerna gällande oskuldskontroller.

I samband med Kalla Faktas avslöjande uttalade sig Sjukhusläkarnas andra vice ordförande Elin Karlsson, som också är ordförande i Läkarförbundets etik- och ansvarsråd i frågan. Läs mer om det här.