Utredaren: Leijonborg borde inte ha avgått

Sten Heckscher avslutade dagens presskonferens med att kommentera Lars Leijonborgs avgång som styrelseordförande för Karolinska Institutet. Ett beslut som Sten Heckscher beklagar. Det finns enligt Heckscher ingenting i hans rapport som pekar på att Lars Leijonborg hade varit tvungen att avgå.

– Jag anser att det är ett beslut som är dåligt för Karolinska Institutet. Han hade haft goda möjligheter att ge förändringsarbetet en flygande start. Han vet en hel del om KI och kan begripa de brister vi påtalar. Nu blir KI ledarlöst mitt i ett kritiskt skede när också arbetet med att hitta en ny rektor pågår. Det är mycket olyckligt.

Han ifrågasätter också den allmänt vedertagna lösningen att avgå för att visa att man tar sitt ansvar.

– Det är en primitiv reaktion att se avgång som den enda lösningen eller som ett straff. Enligt min mening kan det vara närmast oansvarigt att avgå. I det här fallet hade han tagit ansvaret bättre med att stanna och leda arbetet på KI.

Vid den presskonferens som Lars Leijonborg och Karin Dahlman Wright höll senare under dagen kommenterade Lars Leijonborg Sten Heckschers uttalande.

– Det var ju fina ord han sa om mig. Så mycket fint har jag inte hört på länge, inledde han skämtsamt.

Han upprepade dock senare i princip samma orsaker som han uppgav när han meddelade sitt beslut.

– Ett skäl till att avgå är att det är så mycket som nu måste göras att jag tycker det är rätt tillfälle att en ny person kommer in på den här positionen. Jag tycker det var bra att regeringen förlängde min mandattid i våras, då fanns ett större behov av kontinuitet. Karin Dahlman Wright var helt ny och den akademiska ledningen var helt ny. Men vi har betraktat den här dagen som en brytpunkt och jag känner att det här är ett bra tillfälle för en stafettväxling.