Läkarförbundet agerar för Fikru Maru

Läkarförbundet har också agerat i Fikru Marus fall och skrivit ett brev till utrikesminister Margot Wallström, undertecknat av ordförande Heidi Stensmyren och Sjukhusläkarnas andra vice ordförande Elin Karlsson i egenskap av ordförande i Läkarförbundets Etik- och ansvarsråd.

Läkarförbundets ordförande Heidi Stensmyren.
Sjukhusläkarnas andra vice ordförande Elin Karlsson.

Skribenterna påminner Margot Wallström om att förbundet även i maj 2015 skrev ett brev om Fikru Marus situation och att de nu, särskilt med hänvisning till hans hälsotillstånd är mycket oroade över hans situation. Heidi Stensmyren och Elin Karlsson uppmanar  och vädjar därför till Margot Wallström och UD att förnya sina ansträngningar i Fikru Marus fall.

De påpekar också att det finns ett behov av en plan för och finansiering av en säker medicinsk hemtransport för Fikru Maru eller att Sverige efter diplomatiskt godkännande ges möjlighet att skicka ned den kompetens och utrustning som behövs för att hjälpa honom på plats.

Hela brevet kan du läsa här.