Kalldusch för personalen på Ersta sjukhus

Större delen av kirurgin på Ersta sjukhus kan komma att läggas ner – den kallduschen mötte personalen i fredags. En av dem som reagerade starkt på beskedet var biträdande överläkaren Anna Leifler som skrev ett hyllat och flitigt delat inlägg på sin facebooksida.

”Min arbetsplats är fantastisk. Utsikten över Stockholms inlopp hänför de flesta. Både patienter, besökare och kollegor. Men det bästa är vården vi kan erbjuda här. På Ersta sjukhus är alla vårdplatser öppna och väntetiderna till operation och mottagning korta.”

Så inleder biträdande överläkaren Anna Lefler sitt hyllade facebooklinlägg som i dagsläget har delats nästan 5000 gånger.

”I alla patientenkäter får vi toppbetyg, man känner sig trygg, sedd och bra omhändertagen enligt utvärderingarna. Stämningen bland personalen är god och personalomsättningen låg. Det här är en arbetsplats man vill stanna på. I kvalitetsregister utmärker vi oss positivt på många olika sätt (tex har en patient med tjocktarmscancer bäst överlevnad efter operation här i hela Sverige).” fortsätter hon och beskriver även hur stolt hon är över att arbeta på sjukhuset.

Men sedan berättar hon även om förslaget från tjänstemännen om att lägga ner den största delen av kirurgin på sjukhuset. Ett besked hon och kollegorna fick helt utan förvarning i fredags förra veckan, skriver Anna Leifler.

”Grunden till förslaget säger de vara att Hälso och Sjukvårdsnämnden vill ta bort IVA-vården här och att de inte vet hur mycket vården ska kosta för de har inte upphandlat vård på länge och tappat kollen. Tjänstemännen tror att det blir lättare att få koll på ekonomin om man lägger ut verksamheten från Ersta sjukhus till akutsjukhusen i Stockholm. Sjukhus som redan brottas med överbeläggningar, sjuksköterskebrist, stängda vårdplatser och inställda operationer.”

Anna Leifler avslutar med att skriva att hon hoppas att landstingspolitikerna ser och förstår att detta förslag är orimligt och inte klubbar igenom det om tio dagar som planerat.

Under måndagen meddelande hälso- och sjukvårdslandstingsrådet Anna Starbrink (L) att beslutet om upphandling av kirurgin vid Ersta sjukhus skjuts på framtiden. ”Det är för tidigt att fatta beslut om en upphandling av den kirurgi som i dag drivs av Ersta sjukhus. Vi behöver en djupare utredning av hur ett avtal och en upphandling bör se ut”, säger Anna Starbrink i pressmeddelandet.