Första e-remissen skickad mellan landsting

Uppsala läns landsting och Landstinget i Värmland är först i Sverige med att skicka elektroniska remisser mellan varandra.

Den första remissen gick mellan barn- och ungdomsmedicinska kliniken inom Landstinget i Värmland och Akademiska barnsjukhuset i Uppsala.

– Vi är inne i en omvälvande fas, där sjukvården digitaliseras och e-hälsoarbetet tar fart. Det här är ett viktigt steg på vägen, säger Vivianne Macdisi (S), ordförande för sjukhusstyrelsen i Landstinget i Uppsala län i ett pressmeddelande.

Förhoppningen är att de elektroniska remisserna ska effektivisera administrationen och öka takten på remissflödet.

Den nationella tjänsteplattformen ägs av alla landsting och regioners gemensamma bolag Inera.