Fikru Marus fall lyftes debatt i riksdagen

Den svenska regeringen använder ”alla diplomatiska verktyg på bästa sätt” i arbetet med den svenske hjärtläkaren Fikru Marus fall. Det menade utrikesminister Margot Wallström (S) då frågan lyftes under en interpellationsdebatt i fredags. Men Ulla Andersson (V) och Désirée Pethrus (KD) efterlyste en strategi för att kunna ta nästa steg.

Engagemanget för Fikru Marus situation är stort, både bland politiker och andra. Under fredagens interpellationsdebatt lyfte både Ulla Andersson (V) och Désirée Pethrus (KD) Fikru Marus fall.

– När en människa, i det här fallet Fikru från Hudiksvall, blir utsatt för ett politiskt spel och blir en bricka i det i en rättsosäker stat, en auktoritär regim, och far oerhört illa – då måste vi säga ifrån. Det Fikru Maru utsätts för i fängelset av regimen i Etiopien är omänskligt, sa Ulla Andersson.

Utrikesminister Margot Wallström (S) menade att regeringen både under den tidigare och den nuvarande rättsprocessen mot Fikru Maru har arbetet intensivt med hans fall. Hon påpekade också att budskapet till de etiopiska företrädarna är tydligt: Sverige förväntar sig en rättssäker och skyndsam hantering av den pågående rättsprocessen. Men hon sa också att man delar den frustration som båda interpellanterna uttrycker över hur lång tid processen har tagit.

– Jag har fullt ut förståelse för det. Det som vilar på oss är att se till att vi använder alla våra diplomatiska verktyg på bästa sätt – det var den förra regeringens utmaning och det har fortsatt för vår del.

Men interpellanterna ville båda veta vad regeringen tänker göra för att ta nästa steg mot att Fikru Maru ska kunna komma hem till Sverige. Och påpekade också att de snarare ser det som en politisk fråga än en rättsprocess.

– Det känns som om det aldrig tar slut på vilka olika anklagelsepunkter man kan komma på i Fikru Maru-fallet, sa Désirée Pethrus.

Hon sa också att ”en svensk medborgares liv nu står på spel” och att ”UD måste hitta metoder att politiskt driva den här frågan”.

Margot Wallström menade att man i enskilda fall alltid arbetar utifrån det konsulära uppdraget, oavsett hur offentligt uppmärksamhet fallet får, men att man däremot inte ingriper i andra läders rättsprocesser.

– Det är just politik. Och det är politiska kontakter. Vi testar hela tiden – Fungerar det här? Kan vi göra mer påtryckningar politiskt? Kan vi ta nya kontakter? – och det är därför som vi inte utesluter någonting. Men vi väger det också mot att vi ibland faktiskt riskerar att utsätta den här personen för ännu större prövningar och att det inte är en säker väg framåt.

Hon påpekade också att hon gör allt hon kan för att Fikru Maru ska kunna återvända till Sverige.

– Jag kan säga att det som plågar mig mest som utrikesminister är att jag vet att det fortfarande finns svenska medborgare runt om i världen som har suttit fängslade eller som är gisslan under fler års tid.

Men Ulla Andersson efterlyste en annan strategi i det fortsatta arbetet.

– Ni försöker på olika sätt agera inom de ramar ni har satt upp, men jag tror att man måste ta ytterligare steg, eftersom det är ett politiskt spel. Då tror jag också att politiken måste agera mer synligt och mer tydligt.