Debatt

Chefsjuristen i Region Skåne hoppade av: ”Ledningen saknade respekt för lagen”

Så säger Christina Möll som i juni förra året hoppade av jobbet som chefsjurist i Region Skåne efter bara några månader. I dag arbetar hon som konsult med upphandlingsgranskningar, bland annat för Riksrevisionsverket.

Förhållandena inom Region Skåne blev något av en chock för Christina Möll.
Nu tar hon bladet från munnen i Sjukhusläkaren.

”Man använde sig av den juridiska enheten när det var bekvämt”

– Det fanns mycket lite respekt för lagar och förordningar och ledningen tog inte kränkningar av lagen om offentlig upphandling på allvar. Man använde sig av den juridiska enheten när det var bekvämt och struntade i den när det var obekvämt. Det som gjorde mig mest upprörd var regiondirektören Sören Olofssons kallsinnighet inför den information som lämnades av oss på den juridiska enheten.

– Man förväntade sig nog att jag skulle hålla tyst och till slut foga mig, men det var omöjligt för mig att fortsätta. Hade jag suttit kvar hade man med all sannolikhet pekat på mig som chefsjurist som garant för att det skulle ha gått rätt till, så det var viktigt att gå innan, säger Christina Möll.

När hon anställdes så var tongångarna annorlunda. En av hennes huvuduppgifter skulle bli att komma tillrätta med de hårt kritiserade upphandlingsrutiner som rådde inom Region Skåne, men när det kom till kritan fanns inget egentligt intresse av det, menar hon.

Såväl regionstyrelsens ordförande Jerker Swanstein som regiondirektören Sören Olofsson kände till att direktupphandlingarna inte sköttes på ett korrekt sätt, men det visade sig att den arbetskultur man hade vant sig vid tänkte man inte överge.
– Faktum är att det har kunnat löna sig att bryta mot lagen eftersom det inte funnits några påföljder och det är alla medvetna om, menar Christina Möll.

Upprensning på gång

Men i mitten av nästa år träder EU:s rättsmedelsdirektiv i kraft och då blir alla avtal som är upphandlade i strid med lagen ogiltiga och kommer att betraktas som icke-existerande. Finansdepartement har också varit väldigt tydligt och sagt att man vill ha ett stopp för brotten mot lagen om offentlig upphandling. I samband med att den nya lagen träder i kraft införs en marknadsskadeavgift för upphandlingar som bryter mot lagen.

– Så det kommer att bli en upprensning av de förhållanden som bland annat rått i Skåne, hoppas Christina Möll.

Hur stora avgifterna blir är fortfarande oklart då implementeringen av EU-direkitvet i upphandlingsrätten är ute på remiss.

Det blir Konkurrensverket som ska hålla koll på att lagen följs och det ska också göras en kraftsamling på färre länsrätter med högre kompetens.
Regiondirektören, Sören Olofsson, säger till Sjukhusläkaren att han inte kan kommentera Christina Mölls kritik och varför hon avgick eftersom han är arbetsgivare och inte kan gå i svaromål.

Se också:
• ”Svårt att hitta lyckade fusioner”
• Toppadvokat har JO-anmält Region Skåne
• Mannen bakom Lean i Lund hoppar av
• I november kom beslutet som ledningen lovat aldrig skulle tas
• Jerker Swanstein sprängde skalan
• ”Arbetsgrupperna där de anställda skulle få säga sin mening var en demokratisk skenmanöver”

Vill du debattera? Skicka ditt inlägg till debatt@sjukhuslakaren.se