Betydligt fler incidenter med rullande ambulanser

Snarare ett dussintal incidenter än fem. Efter Sjukhusläkarens avslöjande om skenande ambulanser har skyddsombuden överösts med berättelser från kollegorna om mer eller mindre livsfarliga situationer.

– Vi kan konstatera att vi är uppe i ganska många incidenter nu. Betydligt fler än det vi trodde från början. Allt ifrån situationer där ambulanserna har rullat några enstaka centimeter till händelser där fordonen har rört sig okontrollerat både 20, 30 och 40 meter, säger skyddsombudet Åke Neman.

Efter Sjukhusläkarens avslöjande om bromsproblematiken har det blivit mer okej att prata om fenomenet kollegor emellan, berättar han. Tidigare tog man på sig det inträffande själv och skämdes för att man låtit situationen uppstå. Avvikelserapport om det inträffade verkar ha känts snudd på genant att skriva, även om det naturligtvis inte ska vara så, berättar Åke Neman.

– Många av de incidenter jag har fått kännedom om nu har berott på att man inte har dragit åt handbromsen – man har glömt det helt enkelt. Och det beror på att man som förare av de här ambulanserna är invaggad i den här känslan av att köra ett automatväxlat fordon som inte rör sig i p-läge. Det här handlar om att systemet tillåter individen att göra de här felet och så kan vi inte ha det. Hade vi haft fordon med två av varandra oberoende system som förhindrade att bilarna rullade – då hade det här aldrig uppstått.

Både Åke Neman och huvudskyddsombudet John Tällberg ser ännu mer allvarligt på situationen nu efter att bromsproblemets fulla omfattning har framkommit, berättar Åke Neman. På tisdagen diskuterade de problematiken med ledningen på skyddskommitté och samverkansmöte.

Vad anser ni om ledningens inställning nu efter mötet?

– Det var ett mycket bra möte. Att vi har de här bilarna är ett faktum och det måste vi förhålla oss till samtidigt som vi måste försöka förhindra att sådana här incidenter händer igen. Vi kommer att påminna alla kollegor om rutinerna att skriva avvikelser så fort något händer.Vi ska också försöka minimera riskerna att det överhuvudtaget inträffar genom att undersöka om det går att göra så att en varnande lampa lyser eller att ett tjutande ljud hörs om inte handbromsen är ordentligt åtdragen. Det ska även göras en risk- och konsekvensanalys. Ledningen gav oss också också ett tillfredsställande svar kring framtiden – att de ser framför sig ett annat bilkocept i ett längre perspektiv. Det känns så klart mycket positivt men vår uppfattning om att situationen just nu är allvarlig kvarstår.